Et angreb mod niqab og burka

Fælleserklæring

Lørdag d.21/4 – 2018

Folketinget står til at indføre et diskriminerende niqab- og burkaforbud, der målrettet skal kriminalisere muslimske kvinder. Vi tager på det stærkeste afstand fra lovforslaget, og giver et opråb til regeringen og andre medspillere i dette.

Regeringen er på vej mod en farlig udvikling, hvor muslimske meninger mødes med sanktioner og forbud. Lovforslaget er, i alle sine former, et direkte angreb mod det muslimske fællesskab i landet. Uagtet antallet af muslimske kvinder, der bærer niqab, så handler lovforslaget om os alle, da det er et angreb mod den muslimske identitet og en muslimsk borgers ret til at udfolde sig religiøst.

Ved at fratage muslimske kvinder retten til at klæde sig efter islamisk overbevisning undergraver politikere egne liberale kerneværdier, samtidig med at de viser mistillid til egen grundlov.

Dette lovforslag er kun med til at sprede negativitet og anspændt atmosfære iblandt befolkningen. Man inkluderer ikke muslimske borgere ved at ekskludere, diskriminere og kriminalisere dem. Derfor appellerer vi til, at alle politikere og magthavende aktører forkaster dette lovforslag og vælger dialog frem for forbud, tvang, bøder og fængsel.

Denne erklæring er bakket op af følgende organisationer:

Aisha-moskeen
Vejle Arabisk Forening
Vejles Muslimer i Sammenslutning
Viomis på Gadeplan

Alle henvendelser vedrørende erklæringen bedes rettet til:
stopburkaforbud@gmail.com

Ønsker din forening at støtte denne erklæring og være blandt underskriverne så kontakt ovenstående mail.